Top Terug naar homepage
"Het verhaal dat je vertelt, maakt het verschil”
18 februari 2019
"Het verhaal dat je vertelt, maakt het verschil”

VEG. zet 'vers’ niet 2 maar 365 dagen per jaar centraal. Want VEG. is een nationaal platform voor opinievorming en ontwikkelingen in de AGF-markt. We vroegen Rob Baan, directeur-eigenaar van Koppert Cress en een van de Founding Partners van VEG., waarom dat zo belangrijk is.
 

"Op een platform haal je alle partijen bij elkaar die belangrijk zijn om de groente- en fruitconsumptie te stimuleren,” stelt Rob Baan. "In 2017 kochten consumenten iets minder groente en fruit dan het jaar ervoor. Alleen in de horeca nam de inkoop flink toe, daar is ook hard aan gewerkt. Als honderd groenteboeren en tuinbouwbedrijven bij elkaar komen, zal er niet veel veranderen. Het is de kunst ook contact te leggen met beleidsmakers, jongeren, met 'decision makers’ zoals vloggers en bloggers, maar ook met cateraars, huisartsen en diëtisten. Als je al die mensen bij elkaar brengt, dan kunnen ze van elkaar leren.”

 

Gedeelde missie
Rob wijst erop dat artsen, chef-koks en AGF-professionals in feite dezelfde missie vertolken: mensen gezond houden en beter maken. "Het woord 'restaurant’ komt van 'restaureren’, het herstellen van je gezondheid. Dus in feite werken we aan hetzelfde doel. Maar de arts weet niet alles van groente en de groentespecialist weet niet alles van gezondheid. We weten wel dat groente gezond is, maar die boodschappen kunnen we met artsen meer geloofwaardigheid geven. Het verhaal dat verteld wordt, maakt het verschil. We moeten standhouders helpen de boodschap uit te dragen die voor de doelgroep belangrijk is. En laat ook zien wat je allemaal met een product kunt doen. Dat is de kunst.”
 

School- en bedrijfslunches
Zelf is Rob al jaren bezig om te pleiten voor belastingvrije verstrekking van gezonde bedrijfslunches. Koppert Cress verzorgt al jaren een lunch met veel groente aan zijn werknemers om hun gezondheid te verbeteren. Dat wordt nu fiscaal ontmoedigd door de overheid. Ook voor warme schoollunches loopt de politiek vooralsnog niet warm, terwijl dat een goede manier kan zijn om de groente- en fruitconsumptie bij jongeren omhoog te krijgen. "Als je twee miljoen werknemers én de schooljeugd goed te eten geeft, dan maakt dat echt verschil. Kijk naar een land als IJsland. Dankzij een palet van overheidsmaatregelen, waaronder schoollunches en gratis sporten voor jongeren, is dat nu een van de gezondste landen ter wereld.”
 

Cirkels doorbreken
Met politici die stellen dat gezond leven een verantwoordelijkheid is van het individu, heeft Rob niet veel op. "Ik vind: de verantwoordelijkheid van een politicus reikt verder dan stemmen verzamelen. Neem Den Haag, dat relatief veel wijken heeft waar mensen wonen met een lage sociaal-economische status. Als je in de Schildersbuurt geboren wordt, doorbreek je de vicieuze cirkel van leefomstandigheden niet zomaar. We moeten er met z’n allen aan werken om een gezonde leefstijl te bevorderen. Dat is ook nog eens goedkoper dan medicijnen verstrekken.”
 

De boodschap uitdragen
Ook als het gaat om het 'empoweren’ van de groenteconsumptie is er nog veel te doen, benadrukt Rob. "Denk bijvoorbeeld aan de zwarte brigade, naast de witte. Als koks mooie gerechten met groente maken, is het belangrijk dat de bediening die ook aanprijst. Dat gebeurt nu nog weinig. Denk ook aan iets simpels als een fruitschaal in de wachtkamer bij de huisarts. Of geef als tandarts fruit mee na een controle. Dan draag je de goede boodschap uit.”
 

Zie ook het eerder verschenen interview met Rob Baan.
Founding partners
  • ADN
  • Coface
  • Door telers met passie
  • Funghi Funghi
  • GroentenFruit Huis
  • Koppert Cress
  • Peka Kroef
  • Rotterdam Food Cluster
Mediapartners
  • AGF
  • Biojournaal
  • Chain Magazine
  • Groentennieuws