Top Terug naar homepage
Nieuws

Ontmoet de Founding Partners - Beekers Berries

14 mei 2018
Ontmoet de Founding Partners - Beekers Berries

VEG. is voor en door AGF-professionals. De aanpak, de communicatie en het inhoudelijke programma worden bepaald met de Founding Partners. Deze keer: Shirley van der Linden van Beekers Berries.

 

Naam: Shirley van der Linden, Marketing and Communications Manager voor Beekers Berries
Is wakker te maken voor: "Lambada aardbeien en frambozen, bij het ontbijt of zo uit de hand.”

 

"Onze ambitie is de beste kwaliteit zacht fruit”
"Ik heb jarenlang gewoond en gewerkt in Oost-Nederland, maar ben teruggegaan naar Brabant. Daar heb ik bewust gezocht naar een bedrijf waar ik met passie mijn vak kan uitoefenen. Dat heb ik met Beekers Berries dichtbij huis gevonden, want Made is mijn geboorteplaats! Ik werk hier nu drie jaar en eet nog altijd even graag zacht fruit. De smaak verveelt nooit.”

 

Met de hand geplukt
"Hier in Made hebben we 8,5 hectare aan kassen, voor aardbeien en bramen. In het voor- en naseizoen telen we daar verschillende aardbeienvariëteiten, zoals de welbekende Lambada aardbei. In de zomermaanden telen we onze Beekers Berries aardbeien buiten op stellingen, in tunnels en in de vollegrond. Tot slot groeien in onze kas in Made de 'specialties’ zoals de ananas-aardbei, een oud ras witte aardbei en de framboos-aardbei. Bijzonder is ook de Bubbleberry, een roze aardbei die zijn naam te danken heeft aan de smaak van zoete kauwgom.


Het plukken is nog steeds handwerk. Al onze aardbeien, frambozen, bramen en blauwe bessen worden met grote zorg direct geplukt in de Beekers Berries schaaltjes. In het pakhuis worden ze nog een keer gecontroleerd op kwaliteit en grootte voordat ze naar de groothandel gaan. Daar zijn ze al een dag na de pluk.”

 

Chefkoks en patissiers
"Zacht fruit is populair. Aardbeien verkopen we het meest, maar de blauwe bes wint aan terrein, net als de framboos. Stuk voor stuk doen ze het goed bij kinderen en zijn ze gemakkelijk te gebruiken, bijvoorbeeld in de yoghurt. De specialties, zoals de ananas-aardbei, zijn alleen verkrijgbaar van april tot juni en in zeer beperkte hoeveelheden in het najaar. Het zijn rassen waarvan de planten maar weinig vruchten geven, waardoor het echt niche-producten zijn. Ze zijn vooral populair bij chef-koks en patissiers, die ze gebruiken om hun creaties net een ander uiterlijk en andere smaak mee te geven.”

 

Nieuwe rassen
"Nog altijd is de Lambada aardbei een grote favoriet. Een topaardbei die al vroeg in het seizoen geoogst kan worden, superzoet is met een mooie zachte textuur. Maar we zijn steeds op zoek naar nieuwe rassen of verbeteringen in rassen, voor de sappigste en best houdbare aardbeien. Dat gaat vóór volume. Met ons eigen veredelingsprogramma hebben we al duizenden rassen getest. Op VEG. geven we een aardbeiworkshop over de rassen van de toekomst met hun kenmerken. We laten dan ook aardbeirassen proeven die momenteel nog getest worden.”

 

Nieuwe huisstijl
"Binnenkort ziet het logo van Beekers Berries er iets anders uit. Het merk bestaat al ruim 23 jaar, en het werd tijd het logo te moderniseren. Op Fruit Logistica hebben we de nieuwe huisstijl gepresenteerd, vanaf medio mei leveren we onze producten in nieuwe bakjes en schaaltjes. We hebben ervoor gekozen om de elementen van het logo en de kenmerkende zwarte look als basis te behouden, maar hebben het eigentijds en nog wat chiquer gemaakt. Daarnaast hebben we zomerse fotografie toegevoegd én de slogan 'Summer is here’. Want of het nu zomer of winter is, met ons zacht fruit is het altijd een beetje zomer!”

 

Verhaal achter het product
"Op VEG. willen we graag de groente- en fruitspecialisten ontmoeten die onze producten verkopen en contact leggen met foodservice en horeca. We willen hen graag informeren, ook over nieuwe ontwikkelingen. Als mensen vragen wanneer de Lambada aardbei er weer is, kan elke specialist daar antwoord op geven. Maar in het aardbeiseizoen leveren we steeds die rassen die op dat moment van topkwaliteit zijn. Als je daar ook over kunt vertellen, is dat een pré waarmee je je onderscheidt van de supermarkt. En als een consument vragen heeft over het gebruik van bestrijdingsmiddelen, moet je daar ook een correct antwoord op kunnen geven. Wij vertellen de groenteboeren graag over al dit soort zaken.”

 

Zie ook: www.beekersberries.nl

 

Founding partners
  • ADN
  • Beekers Berries
  • Door telers met passie
  • GroentenFruit Huis
  • Koppejan Noten
  • Koppert Cress
  • Looye Kwekers
  • Nature's Pride
  • Peka Kroef
  • Rotterdam Food Cluster
Mediapartners
  • AGF
  • Biojournaal
  • Chain Magazine