Top Terug naar homepage
Ontmoet de Founding Partners - Purple Pride (DOOR)
30 mei 2018
Ontmoet de Founding Partners - Purple Pride (DOOR)

VEG. is voor en door AGF-professionals. De aanpak, de communicatie en het inhoudelijke programma worden bepaald met de Founding Partners. Deze keer: Loes Al van DOOR over Purple Pride.

 

Naam: Loes Al, marketingmanager bij DOOR Partners en verantwoordelijk voor Purple Pride, het auberginemerk van de gelijknamige telersvereniging.
Is wakker te maken voor: "Van de auberginegerechten van Ottolenghi word ik heel blij, maar melanzane blijft toch mijn favoriet!”

 

"Ons streven is om aubergine elke week op het menu te krijgen”

"Consumenten zijn steeds bewuster bezig met gezonde voeding. Zo zien we dat er steeds meer groenten en minder vlees wordt geconsumeerd. Aubergine is met slechts 20 kilocalorieën een zeer caloriearme groente en zit onder andere vol met vezels. Een groente dus die heel goed binnen de trend van gezond eten past. Door de stevige structuur en neutrale smaak leent hij zich bovendien perfect voor vegetarische en volledig plantaardige gerechten.”

 

Grote onbekende
"Hoewel de aubergine het tij mee heeft, is hij nog altijd de grote onbekende in het groenteschap. Er is een kleine groep 'heavy users’ van aubergine, maar de doorsnee consument weet niet goed wat ze ermee aan moeten. Ze denken dat de groente lastig te bereiden is, dat het vruchtvlees niet lekker smaakt of veel olie opneemt… Als ze één of twee recepten kennen met aubergine, houdt het wel op. In de praktijk kopen ze aubergine alleen als ze het nodig hebben voor een recept.”

 

Kookdemo’s
"Onze missie is om aubergine bij iedereen op het weekmenu te krijgen. Daarbij zijn retail en horeca heel belangrijk. Om retailers zoals groente- en fruitspecialisten te helpen, doen we analyses om te kijken hoe we de verkoop kunnen verhogen en bedenken we acties om dit ook daadwerkelijk te realiseren. Dit kan bijvoorbeeld zijn in de vorm van kookdemo’s, informatievoorziening aan verkopers of de ontwikkeling van recepten. Onze ervaring is dat mensen bij demonstraties vaak verrast zijn door de smaak van aubergine en ervaren dat de bereiding helemaal niet zo ingewikkeld is als ze dachten. Denk aan een gerecht als pasta met gegrilde aubergine, of baba ganoush voor op een toastje.”

 

Smaakwijzer
"Naast de standaard paarse aubergine hebben we ook een mooi assortiment met bijzondere soorten aubergines. Producten die naar onze mening heel goed passen bij de groentenspeciaalzaak en in de professionele keuken. Om deze soorten meer onder de aandacht te brengen hebben we de 'Aubergine Smaakwijzer’ ontwikkeld. Iedere auberginesoort heeft namelijk zijn eigen unieke karaktereigenschappen. De graffiti aubergine, met zijn fraai gestreepte schil, heeft bijvoorbeeld mooi wit en sappig vruchtvlees en neemt bovendien minder olie op dan de standaard aubergine. Die zie je steeds vaker in winkels liggen. Ook de Purpura, een Italiaanse bolvormige auberginevariant, wordt populairder. Deze is door zijn stevige vruchtvlees heel geschikt voor bereiding op de grill. Daarbij krijgt hij snel een lekker karamelkorstje. En dan zijn er nog witte aubergine, de Japanse Nasu aubergine en de mini-aubergines. Vooral koks maken graag gebruik van deze 'specialities’.”

 

Inspireren
"We zoeken bewust naar de samenwerking met professionele koks. Wij geloven dat als consumenten vaker aubergine buiten de deur eten, en het op de menukaart in restaurants terugzien, ze er vanzelf vertrouwder mee worden en het thuis ook vaker gaan bereiden. Op VEG. gaan we hier graag over in gesprek met chefs. Hoe kunnen we samen de consument inspireren? Tijdens VEG. zullen wij plantaardige hapjes maken om culinaire toepassingen te laten zien van de aubergine.”

 

Founding partners
  • ADN
  • Coface
  • Door telers met passie
  • Funghi Funghi
  • GroentenFruit Huis
  • Koppert Cress
  • Peka Kroef
  • Rotterdam Food Cluster
Mediapartners
  • AGF
  • Biojournaal
  • Chain Magazine
  • Groentennieuws