Top Terug naar homepage
Nieuws

Ontmoet de Founding Partners - SweetPoint (DOOR)

13 april 2018
Ontmoet de Founding Partners - SweetPoint (DOOR)

VEG. is voor en door AGF-professionals. De aanpak, de communicatie en het inhoudelijke programma worden bepaald met de Founding Partners. Deze keer: Marja Vijverberg van DOOR.

 

Naam: Marja Vijverberg, marketing- en accountmanager bij DOOR Partners voor de merken SweetPoint en PapriCo

Is wakker te maken voor: "Gegrilde zoete puntpaprika is bij mij favoriet! Door de paprika te grillen, smaakt hij nog zoeter.”

 

"De meeste consumenten moeten de puntpaprika nog leren kennen”
"SweetPoint is de grootste aanbieder van zoete puntpaprika’s in Nederland. Niet alleen rode, maar ook oranje en gele. De kleur is meteen het belangrijkste verschil. Daarnaast hebben we groene puntpaprika’s, maar die zijn niet zoet. Dat geldt ook voor de witte puntpaprika, die kruidig van smaak is. In Nederland is de witpunt nog niet zo bekend, maar hij wordt veel gebruikt in bijvoorbeeld de Turkse en Marokkaanse keuken. Verder doen we proeven met diverse rassen zoals midi-puntpaprika’s, die net een maatje kleiner zijn. Via serviceproviders komen de puntpaprika’s bij de retail in binnen- en buitenland. Circa dertig procent blijft in Nederland.”

 

Nieuwe dingen ontdekken
"Bij SweetPoint werken ongeveer 45 vaste medewerkers verspreid over 3 teeltlocaties en een centraal distributiecentrum. Zelf werk ik hier nu zeven jaar. Van huis uit ken ik de sector goed, want ik ben opgegroeid in het Westland. Maar ik heb eerst vijftien jaar in een andere branche gewerkt. Met het oog op verdere professionalisering van de marketing en verkoop, hoge eisen op het gebied van voedselveiligheid en serieuze ambities op het gebied van duurzaamheid, is SweetPoint aangesloten bij vruchtgroentecoöperatie DOOR. De marketing en verkoop is ondergebracht bij verkoopdochter DOOR Partners. Het paprikasegment is gezamenlijk georganiseerd. Dat betekent dat ik zowel voor de telers van SweetPoint als PapriCo werk.

 

Onze paprika’s worden geteeld op meerdere locaties in Nederland en in Spanje voor de winterproductie. Zo kunnen wij jaarrond puntpaprika’s leveren. De blokpaprika’s telen we nog niet jaarrond. Kenmerkend voor de telers van SweetPoint is dat ze het leuk vinden nieuwe paprikavarianten te ontdekken en daar heel gedreven in zijn, waarbij de smaak voorop staat.


Daarnaast staat bij zowel SweetPoint en PapriCo duurzaam produceren hoog in het vaandel. In Nederland zijn we 100% PlanetProof-gecertificeerd, voorheen Milieukeur. We spannen ons in voor een schonere lucht, vruchtbare bodem, betere waterkwaliteit en circulaire afvalverwerking en recycling. Om het gebruik van fossiele brandstoffen verder te minimaliseren, gebruiken we aardwarmte voor de verwarming van de kassen.”

 

Helpen verkopen
"Omdat gezondheid tegenwoordig zo in de belangstelling staat, krijgen gezonde producten veel aandacht. Toch hebben veel mensen de zoete puntpaprika nog niet ontdekt. Van de Nederlandse huishoudens heeft circa driekwart deze paprika nog nooit gekocht. Consumenten moeten die dus echt nog leren kennen. Door zijn uiterlijk denken mensen nog weleens dat de zoete puntpaprika een grote rode peper is, terwijl hij juist helemaal niet heet en pittig is.

 

Op allerlei manieren helpen we winkeliers om onze producten beter te verkopen. Wij organiseren bijvoorbeeld proeverijen of een actie waarbij iets te winnen valt voor de winkel of de consument. Ook ontwikkelen we ondersteunende communicatie voor in het schap, en we geven recepten ter inspiratie. We besteden ook veel aandacht aan de verpakking. Onze puntpaprika’s zijn ook los te krijgen, maar om ze te beschermen tegen uitdroging, adviseren wij ze te verpakken. Dan zijn ze langer houdbaar in het schap en bij de mensen thuis.”

 

CuliQueen
"Een belangrijke reden voor ons om op VEG. te staan, is om in contact te komen met de eigenaren en medewerkers van de groentespeciaalzaken. Het is het kanaal dat ons dicht bij de consument brengt en open staat voor nieuwe dingen. Op VEG. gaan we de CuliQueen introduceren: de naam voor onze zoete puntpaprika’s met een eigen 'look & feel’ die goed opvalt in het schap. Op VEG laat chef-kok Larisse ter plekke zien wat voor hippe en leuke gerechten je kunt maken met paprika’s. Daarbij richt ze zich speciaal op vegetarisch koken en koken zonder allergenen, zonder ingewikkeld te hoeven doen. Al kun je zoete puntpaprika’s natuurlijk ook heel goed zo uit het vuistje eten, als een appel!”

Founding partners
  • ADN
  • Door telers met passie
  • GroentenFruit Huis
  • Koppejan Noten
  • Koppert Cress
  • Peka Kroef
  • Rotterdam Food Cluster
Mediapartners
  • AGF
  • Biojournaal
  • Chain Magazine