Top Terug naar homepage
VEG. vindt dat je niet moet concurreren op prijs maar op onderscheidend vermogen
12 februari 2019
VEG. vindt dat je niet moet concurreren op prijs maar op onderscheidend vermogen

De supermarkten houden elkaar nauw in de gaten als het gaat om de laagste prijs  in AGF. Zo kondigde Plus onlangs forse prijsverlagingen aan ('Laagblijvers’) op onder andere bloemkool, komkommers, paprika, appels en mandarijnen. Jumbo reageerde met een poster waarin zij beloven altijd de laagste prijs te bieden óók voor groente en fruit. Ook Dirk, Vomar en Dekamarkt volgen de ontwikkelingen op de voet.
 

VEG. vindt het jammer dat prijs vaak als belangrijkste criterium wordt ingezet in de strijd om de consument. Daarmee doen we tekort aan deze mooie versproducten die meer verdienen dan een vaste lage prijs. Producten die met veel passie worden geteeld, dichtbij of ver weg en na veel zorg en aandacht de consument bereiken. Er valt zoveel te vertellen over herkomst, teeltwijze, producteigenschappen, gezondheidsaspecten, toepassingen of recepturen.

VEG. vindt daarom dat je niet moet concurreren op prijs maar op onderscheidend vermogen.
 

Vak Event Groente & Fruithelden  
VEG., het Vak Event voor Groente & Fruithelden, zet verse producten; aardappelen, groenten en fruit vol in de schijnwerpers en richt zich daarbij vooral op gespecialiseerde kanalen; groentespecialisten, cateraars en koks, lokale retailers, diëtisten, vloggers en andere 'foodies’. De trots waarmee telers en specialisten vertellen over de producten en de manier waarop aardappelen,  groenten en fruit worden geproduceerd zijn inspirerend. Verhalen gaan over gezondheid, smaak en lef en zijn het waard om te delen.
 

Een andere focus
Het toegankelijk maken van groente en fruit voor iedereen is in de basis een gezond streven. Maar prijsverlagingen hebben ook een keerzijde. Wat zijn de consequenties voor bijvoorbeeld telers of  groente- en fruitspecialisten? Krijgen zij nog een 'eerlijke prijs’? Hoe voorkomen we dat zij ten onder gaan aan prijsconcurrentie?

Rob Baan, CEO van Koppert Cress in Monster en één van de Founding Partners van VEG., pleitte  vorig jaar al voor het afschaffen van de BTW tarieven op groente en fruit. Dat zijn oplossingen die duurzaam zijn en niet ten koste gaan van de telers of groentespecialisten maar zorgen er wel voor dat groente en fruit voor iedereen toegankelijker wordt.

Brancheorganisatie GroentenFruit Huis, eveneens Founding Partner van VEG., heeft  zich met steun van vele partijen verenigd in de Groente coalitie. Ook zij heeft diverse malen bij de overheid aangedrongen op belastingvrije groenten en fruit. Vooralsnog helaas zonder resultaat.
 

AGF ontwikkelingen
AGF zorgde in 2018 voor de omzetontwikkeling van de (supermarkt)branche. Waar vers in omzet steeg met 3,9 procent, de supermarkten met 3,5 procent, steeg AGF met 4,7 procent (bron: IRI tot en met periode 12).

Founding partners
  • ADN
  • Coface
  • Door telers met passie
  • Funghi Funghi
  • GroentenFruit Huis
  • Koppert Cress
  • Peka Kroef
  • Rotterdam Food Cluster
Mediapartners
  • AGF
  • Biojournaal
  • Chain Magazine