Top Terug naar homepage
Programma

VEG. biedt een plezierige mix van demonstraties, workshops, mini-seminars, stands. Het programma voor volgende editie is nog niet bekend. 

 

 

  • Woensdag 20 juni
  • 14:30
    15:00
    Gepassioneerd ondernemer: Wel gratis sporten maar niet gratis gezond eten?
    "Mijn droom is dat Nederland het gezondste land van de wereld wordt. Dat is het bestaansrecht van ons als telers: het voeden van de steden met verse groenten en fruit. Dat gaat niet vanzelf: consumenten kiezen steeds minder vaak voor vers en de overheid ontmoedigt dit verder met hogere BTW. Daarom moeten wijzelf het goede voorbeeld geven. Door onze eigen medewerkers gezond te voeden: waarom wel hun tenen met veiligheidsschoenen beschermen maar niet hun hart met gezond eten? Door niet langer in te zetten op bulk maar op gezond: daar ligt onze toekomst. En door gezamenlijke onze sector duurzaam te maken: 'Fossiel-vrij’ op als onze producten. Zo laten we zien dat wij de toekomst zijn. Zo maken we Nederland en de wereld gezond.”
    Thema:
    Workshop

    Spreker:
    Rob Baan

    Organisator:
    Koppert Cress
    Woensdag 20 juni
    Favoriet outFavoriet aan
  • 15:00
    15:30
    Succesvol AGF inkopen start soms bij de president van Amerika

    Ras ondernemer Giel Hermans reist over de hele wereld om de beste AGF producten en natuurlijk ook suikermais in te kopen. Hij vertelt in geuren en kleuren over zijn avontuurlijke ervaringen van het inkopen van AGF producten. Wat erbij komt kijken om goede producten van de juiste herkomst te bemachtigen. En hoe spreek je betrouwbare leveringen af in de verschillende culturen? Zijn zakelijk instinct brengt hem in contact met de juiste mensen, van producent tot en met de president van de Verenigde Staten. Met een gezonde dosis humor neemt Giel Hermans toehoorders mee in zijn belevenissen en vele ontmoetingen zoals met de president van Amerika. Ook geeft hij de toehoorders veel wetenswaardigheden mee over de internationale wereld van AGF inkopen. Kortom inspiratie met een boodschap.


    Thema:
    Workshop

    Spreker:
    Giel Hermans

    Organisator:
    Hermans Suikermais
    Woensdag 20 juni
    Favoriet outFavoriet aan
  • 15:30
    16:00
    Het effect van gezonde en lekkere voeding op het welzijn van ouderen

    De Zellingen is een zorginstelling in Rotterdam en omgeving die een ruim aanbod aan zorg aanbiedt. Ouderen vormen een belangrijke doelgroep. Vanuit de Taskforce "gezond eten met ouderen” heeft De Zellingen een geheel eigen aanpak ontwikkeld. De menukeuze is vergroot en verse streekproducten maken deel uit van de dagelijkse werkwijze. Het beschikbare budget speelt een rol maar is niet belemmerend. De aanpak en het effect op het welzijn van ouderen komt uitgebreid aan bod in deze workshop.

     


    Thema:
    Workshop

    Spreker:
    Hans van As

    Organisator:
    De Zellingen
    Woensdag 20 juni
    Favoriet outFavoriet aan
  • 16:00
    16:30
    Het verhaal achter 'Mijn Keukentuintje'

    Nederland 'verversen’ is de missie van Mijn Keukentuintje. Wat begon als een MVO-achtig-projectje om de kloof met de consument te dichten vanuit de tuinbouw, is uitgegroeid tot Nederlands grootste en actiefste online community voor moestuinieren en verspromotie. Een verhaal over wat werkt, niet werkt en next steps van deze langjarige marketingcampagne.


    Thema:
    Workshop

    Spreker:
    Sjoerd Jochems

    Organisator:
    Gipmans/Fossa Eugenia
    Woensdag 20 juni
    Favoriet outFavoriet aan
  • 16:30
    17:00
    Gepassioneerd ondernemer: Van groenteboer tot maaltijdservice in 'senior city' Rotterdam Ommoord

    Dave Loman is al de derde generatie in de groentehandel. Toen de vraag naar salades en maaltijden steeds groter werd, begon hij een maaltijdenservice. Inmiddels heeft hij zijn groentezaak verkocht en leeft hij van zijn onderneming Verkade Groente&Fruit en brengt hij ca. 100 ouderen vijf keer per week een versbereide, gezonde maaltijd. Niet standaard, maar aangepast aan hun smaak en behoefte. Daarbij vervult hij ook een sociale rol: zo nodig aarzelt hij niet de politie te bellen. Op VEG. vragen we het hemd van het lijf van deze ondernemer en Rotterdammer pur sang.


    Thema:
    Workshop

    Spreker:
    Dave Loman

    Organisator:
    Sponsored by Rotterdam Foodcluster
    Woensdag 20 juni
    Favoriet outFavoriet aan
  • 17:00
    17:30
    Aardbeien… The next generation!

    Jaarlijks worden er door Beekers Berries Breeding wel duizenden nieuwe soorten aardbeien veredeld en getest om daaruit vervolgens alleen de beste te selecteren. In deze workshop nemen we je mee in het veredelingsproces en kom je meer te weten over de verschillende soorten Beekers Berries aardbeien. Daarnaast maak je kennis met de nieuwe generatie. Deze aardbeien zijn nog volop in ontwikkeling, op weg om de potentiële nieuwe smaakaardbei te worden, maar het leuke is dat je ze tijdens deze workshop toch alvast kunt proeven! Neem jij ook plaats in het Beekers Berries smaakpanel? We verwelkomen je graag 20 en/of 21 juni tijdens onze workshop!


    Thema:
    Workshop

    Spreker:
    Wil Beekers

    Organisator:
    Beekers Berries
    Woensdag 20 juni
    Favoriet outFavoriet aan
  • 17:30
    18:00
    Van grond tot mond: een duurzaam kijkje achter de aardappel schermen

    Niet elke aardappel is geschikt voor Peka Kroef producten. Om die reden teelt elke teler, ondersteund door onze teeltbegeleiders, volgens een vast 'recept’ de aardappelen waarbij de milieubelasting zo minimaal mogelijk is. Daarnaast is in de indrukwekkende fabriek van Peka Kroef alles erop gestoeld zo min mogelijk fossiele bronnen te gebruiken. Zo zijn biomassa en biogas uit eigen waterzuivering de 2 primaire energiebronnen, welke worden omgezet in bruikbare stoom voor in het productieproces. Elke schakel in de keten, van grond tot mond, heeft de aandacht van de mensen van Peka Kroef. Deze presentatie geeft een uniek kijkje achter de schermen.


    Thema:
    Workshop

    Spreker:
    Harm Zom

    Organisator:
    Peka Kroef
    Woensdag 20 juni
    Favoriet outFavoriet aan
  • 18:00
    18:30
    Gebruik Social Media levert meer traffic en kopers op

    Iedereen kent Facebook, Pinterest, Whatsapp of Youtube. De Social Media specialist van Nature’s Pride vertelt eigen ervaringen hoe Social Media ingezet kan worden om meer bezoekers naar de winkel te krijgen. En veel belangrijker hoe traffic in kopers en loyale klanten omgezet wordt. Social Media is namelijk zeer geschikt voor achtergrondverhalen over verse AGF producten en in het bijzonder exoten. Mensen zijn op zoek naar of een nieuwe toepassing, recept, een achtergrond verhaal of naar weetjes rond het product zelf. Relevante 'how-to’ filmpjes op Youtube of leuke posts op Facebook mobiliseren mensen en trekt publiek naar de winkel. De online marketeer van Nature’s Pride geeft je in de deze basistraining tips & tricks hoe je jouw social media kanalen effectief inzet.


    Thema:
    Workshop

    Spreker:
    Janita van der Ende

    Organisator:
    Nature's Pride
    Woensdag 20 juni
    Favoriet outFavoriet aan
  • 18:30
    19:00
    Gezonde kinderen en blije ouders met veggie pannenkoeken

    Thema:
    Workshop

    Spreker:
    Panggies Studenten team

    Organisator:
    Van Hall Larenstein
    Woensdag 20 juni
    Favoriet outFavoriet aan
  • 19:00
    19:30
    De smaak op je bord begint bij groente! Verrassende inspiratie van een groentesommelier

    Smaak staat op nummer 1. Maar hoe is smaak goed te definiëren? En wat is de rol van 'de 5de smaak; Umami? Binnen het groenteassortiment zijn er verbluffende smaakcombinaties te maken. Producten die elkaar versterken en waarbij geld; 1 + 1 = 3.

     

    Groentesommelier Guus Vredenburg neemt u tijdens deze workshop mee in 'de wereld van smaak’ en geeft u praktische tips om direct mee aan de slag te gaan. Deze workshop wordt mogelijk gemaakt door Looye Kwekers.


    Thema:
    Workshop

    Spreker:
    Guus Vredenburg

    Organisator:
    Sponsored by Looye Kwekers
    Woensdag 20 juni
    Favoriet outFavoriet aan
  • 19:30
    20:00
    Gebruik Social Media levert meer traffic en kopers op

    Iedereen kent Facebook, Pinterest, Whatsapp of Youtube. De Social Media specialist van Nature’s Pride vertelt eigen ervaringen hoe Social Media ingezet kan worden om meer bezoekers naar de winkel te krijgen. En veel belangrijker hoe traffic in kopers en loyale klanten omgezet wordt. Social Media is namelijk zeer geschikt voor achtergrondverhalen over verse AGF producten en in het bijzonder exoten. Mensen zijn op zoek naar of een nieuwe toepassing, recept, een achtergrond verhaal of naar weetjes rond het product zelf. Relevante 'how-to’ filmpjes op Youtube of leuke posts op Facebook mobiliseren mensen en trekt publiek naar de winkel. De online marketeer van Nature’s Pride geeft je in de deze basistraining tips & tricks hoe je jouw social media kanalen effectief inzet.


    Thema:
    Workshop

    Spreker:
    Janita van der Ende

    Organisator:
    Nature's Pride
    Woensdag 20 juni
    Favoriet outFavoriet aan
  • 20:00
    20:30
    Signalen staan op 'groen’, kansen en groei in groenten

    De consument verandert! 
    Een nieuwe generatie 'de Millennials’ dient zich aan.  Een groep nieuwe consumenten die zoeken naar een gezond voedingspatroon. Hun gedrag en keuzes zijn anders. Volop kansen voor groente en dus ook voor u als groentespecialist, kok of in- en verkoper van AGF. Hoe kunt u inspelen op deze ontwikkelingen? Op welke manier en hoe sluiten groenten aan op de behoeften van deze (nieuwe) klant? 

    Een deel ligt bij het herontdekken van ons voedsel. het aanbieden van concepten op basis van gemak of het bieden van meer informatie over de inhoud van het product.
    De workshop van Martijn Kesteloo van vruchtgroente coöperatie DOOR dient als trigger. Het neemt u mee langs de grote trends en ontwikkelingen en benoemt voorbeelden die uw blik op groenten en de toekomst van groenten verbreden.

     


    Thema:
    Workshop

    Spreker:
    Martijn Kesteloo

    Organisator:
    Coöperatie DOOR
    Woensdag 20 juni
    Favoriet outFavoriet aan
  • 20:30
    21:00
    De smaak op je bord begint bij groente! Verrassende inspiratie van een groentesommelier.

    Smaak staat op nummer 1. Maar hoe is smaak goed te definiëren? En wat is de rol van 'de 5de smaak; Umami? Binnen het groenteassortiment zijn er verbluffende smaakcombinaties te maken. Producten die elkaar versterken en waarbij geld; 1 + 1 = 3.
     

    Groentesommelier Guus Vredenburg neemt u tijdens deze workshop mee in 'de wereld van smaak’ en geeft u praktische tips om direct mee aan de slag te gaan. Deze workshop wordt mogelijk gemaakt door Looye Kwekers.


    Thema:
    Workshop

    Spreker:
    Guus Vredenburg

    Organisator:
    Sponsored by Looye Kwekers
    Woensdag 20 juni
    Favoriet outFavoriet aan
  • Donderdag 21 juni
  • 12:00
    12:30
    #GavoorKleur met Groenten en Fruit

    Hoe kunt u Ga voor Kleur inzetten voor uw eigen promotiedoeleinden?
    Ga voor Kleur is een initiatief van het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF). We willen dat iedereen in Nederland meer groenten en fruit gaat eten. Denk je aan groenten en fruit dan zie je kleur! Ga voor Kleur benadrukt de veelkleurigheid van groenten en fruit. Zo geef je  kleur aan je leven,  je bord,  je boterham, je toetje, je vergadering, onderweg etc. Kleuren stimuleren je eetlust en helpen je meer groenten en fruit  te eten. Iedereen kan gebruik maken van Ga voor Kleur. In deze workshop maak je kennis met de diverse mogelijkheden die er zijn om Ga voor Kleur te gebruiken in je eigen bedrijf.

     

     


    Thema:
    Workshop

    Spreker:
    Anne Marie Borgdorff

    Organisator:
    NAGF Nationaal Actieplan Groenten en Fruit sponsored by GroentenFruit Huis
    Donderdag 21 juni
    Favoriet outFavoriet aan
  • 12:30
    13:00
    Van groente eten wordt je groot en sterk. Tips om (jonge) kinderen en hun ouders meer groente te laten eten.

    Voor ouders kan het soms een hele worsteling zijn om hun kroost groente te laten eten. De gemeente Rotterdam, heeft in het kader van hun programma Lekker Fit! onderzoek laten doen naar de eetbeleving van ouders en hun kinderen tot 6 jaar.

    Lonneke Leenaars deelt met u de belangrijkste conclusies en tips die ouders van jonge kinderen kunnen helpen hun kinderen meer groente te laten eten.


    Thema:
    Workshop

    Spreker:
    Lonneke Leenaars

    Organisator:
    Lekker Fit sponsored by Rotterdam Foodcluster
    Donderdag 21 juni
    Favoriet outFavoriet aan
  • 13:00
    13:30
    FibesNL: gezonde voeding voor en door Generation Z

    FibesNL is een groep van 6 leerlingen die in 5vwo zitten op het Emmauscollege. Zij hebben de opdracht gekregen om groenten populairder te maken onder jongeren. Vijf maanden lang gingen zij vol enthousiasme aan de slag met deze uitdaging! Hieruit ontstond een samenwerking tussen het onderwijs en bedrijfsleven, benieuwd naar de ervaringen van deze leerlingen en hun ontwikkeling? Kom dan vooral kijken bij de workshop van FibesNL en pak nog gelijk een paar gezonde recepten mee!


    Thema:
    Workshop

    Spreker:
    Scholieren

    Organisator:
    Emmauscollege sponsored bij Rotterdam Food Cluster
    Donderdag 21 juni
    Favoriet outFavoriet aan
  • 13:30
    14:00
    Gepassioneerd ondernemer: Wel gratis sporten maar niet gratis gezond eten?

    "Mijn droom is dat Nederland het gezondste land van de wereld wordt. Dat is het bestaansrecht van ons als telers: het voeden van de steden met verse groenten en fruit. Dat gaat niet vanzelf: consumenten kiezen steeds minder vaak voor vers en de overheid ontmoedigt dit verder met hogere BTW. Daarom moeten wijzelf het goede voorbeeld geven. Door onze eigen medewerkers gezond te voeden: waarom wel hun tenen met veiligheidsschoenen beschermen maar niet hun hart met gezond eten? Door niet langer in te zetten op bulk maar op gezond: daar ligt onze toekomst. En door gezamenlijke onze sector duurzaam te maken: 'Fossiel-vrij’ op als onze producten. Zo laten we zien dat wij de toekomst zijn. Zo maken we Nederland en de wereld gezond.”


    Thema:
    Workshop

    Spreker:
    Rob Baan

    Organisator:
    Koppert Cress
    Donderdag 21 juni
    Favoriet outFavoriet aan
  • 14:00
    14:30
    Van grond tot mond: een duurzaam kijkje achter de aardappel schermen

    Niet elke aardappel is geschikt voor Peka Kroef producten. Om die reden teelt elke teler, ondersteund door onze teeltbegeleiders, volgens een vast 'recept’ de aardappelen waarbij de milieubelasting zo minimaal mogelijk is. Daarnaast is in de indrukwekkende fabriek van Peka Kroef alles erop gestoeld zo min mogelijk fossiele bronnen te gebruiken. Zo zijn biomassa en biogas uit eigen waterzuivering de 2 primaire energiebronnen, welke worden omgezet in bruikbare stoom voor in het productieproces. Elke schakel in de keten, van grond tot mond, heeft de aandacht van de mensen van Peka Kroef. Deze presentatie geeft een uniek kijkje achter de schermen.


    Thema:
    Workshop

    Spreker:
    Harm Zom

    Organisator:
    Peka Kroef
    Donderdag 21 juni
    Favoriet outFavoriet aan
  • 14:30
    15:00
    Signalen staan op 'groen’, kansen en groei in groenten

    De consument verandert! 
    Een nieuwe generatie 'de Millennials’ dient zich aan.  Een groep nieuwe consumenten die zoeken naar een gezond voedingspatroon. Hun gedrag en keuzes zijn anders. Volop kansen voor groente en dus ook voor u als groentespecialist, kok of in- en verkoper van AGF. Hoe kunt u inspelen op deze ontwikkelingen? Op welke manier en hoe sluiten groenten aan op de behoeften van deze (nieuwe) klant? 

    Een deel ligt bij het herontdekken van ons voedsel. het aanbieden van concepten op basis van gemak of het bieden van meer informatie over de inhoud van het product.
    De workshop van Martijn Kesteloo van vruchtgroente coöperatie DOOR dient als trigger. Het neemt u mee langs de grote trends en ontwikkelingen en benoemt voorbeelden die uw blik op groenten en de toekomst van groenten verbreden.


    Thema:
    Workshop

    Spreker:
    Martijn Kesteloo

    Organisator:
    Coöperatie DOOR
    Donderdag 21 juni
    Favoriet outFavoriet aan
  • 15:00
    15:30
    Welke trends in groenten en fruit zijn af te leiden uit Social Media

    In het kader van een Big Data project heeft de Vrije Universiteit in Amsterdam met GroentenFruit Huis een systeem ontwikkeld dat in real-time berichten van Social Media binnenhaalt. Met dit systeem worden alle berichten op Twitter die groente- en fruittermen bevatten verzameld en verwerkt. Waar houdt de consument zich mee bezig als het over groenten en fruit gaat?  In de maand mei stonden aardbei en asperge hoog in de top-10 van meest besproken producten op Twitter. Om wat voor informatie gaat het en wie verstuurt het? Is er een nieuw recept op de markt of staat een product positief of negatief in de spotlights? Nieuwgiering geworden naar de mogelijkheden en verdere toepassingen? Deze workshop zal ingaan op de potentiële meerwaarde van deze berichten.


    Thema:
    Workshop

    Spreker:
    Marijn ten Thij

    Organisator:
    Vrije Universiteit Amsterdam, sponsored by GroentenFruit Huis
    Donderdag 21 juni
    Favoriet outFavoriet aan
  • 15:30
    16:00
    Aardbeien… The next generation!

    Jaarlijks worden er door Beekers Berries Breeding wel duizenden nieuwe soorten aardbeien veredeld en getest om daaruit vervolgens alleen de beste te selecteren. In deze workshop nemen we je mee in het veredelingsproces en kom je meer te weten over de verschillende soorten Beekers Berries aardbeien. Daarnaast maak je kennis met de nieuwe generatie. Deze aardbeien zijn nog volop in ontwikkeling, op weg om de potentiële nieuwe smaakaardbei te worden, maar het leuke is dat je ze tijdens deze workshop toch alvast kunt proeven! Neem jij ook plaats in het Beekers Berries smaakpanel? We verwelkomen je graag 20 en/of 21 juni tijdens onze workshop!


    Thema:
    Workshop

    Spreker:
    Wil Beekers

    Organisator:
    Beekers Berries
    Donderdag 21 juni
    Favoriet outFavoriet aan
  • 16:00
    16:30
    Gezonde kinderen en blije ouders met veggie pannenkoeken

    Thema:
    Workshop

    Spreker:
    Panggies Studenten team

    Organisator:
    Van Hall Larenstein
    Donderdag 21 juni
    Favoriet outFavoriet aan
  • 16:30
    17:00
    Supereters app: kinderen kiezen zelf voor groente

    In veel gezinnen hebben kinderen een grote inbreng in wat er ’s avonds gegeten wordt. Hierdoor wordt er vaak eenzijdig gegeten en delven de groente het onderspit. Voor deze gezinnen is DIO Design bezig met de ontwikkeling van de app Supereters. Met Supereters kunnen kinderen thuis én op school spelenderwijs kennis maken met verschillende groentes.Tevens leren zij gezonde voedingskeuzes te maken. Hierdoor geven zij eerder voorkeur voor diverse groentes en kunnen zij samen met hun ouders gezonde recepten bereiden waarin groentes de hoofdrol spelen. De ambitie is om de app via de basisscholen door heel het land aan te bieden. Wilt u weten wat deze app voor de AGF wereld/u als groentespecialist kan betekenen? Kom dan naar deze workshop.


    Thema:
    Workshop

    Spreker:
    Clair Suurmond

    Organisator:
    Dio Design sponsored by Rotterdam Food Cluster
    Donderdag 21 juni
    Favoriet outFavoriet aan

VEG. behoudt zich het recht voor om tussentijds wijzigingen aan te brengen in het programma. 

Founding partners
  • ADN
  • Beekers Berries
  • Door telers met passie
  • GroentenFruit Huis
  • Koppejan Noten
  • Koppert Cress
  • Looye Kwekers
  • Nature's Pride
  • Peka Kroef
  • Rotterdam Food Cluster
Mediapartners
  • AGF
  • Biojournaal
  • Chain Magazine